Od 2017 r. firmy do 50 pracowników bez regulaminów? Projekt Ustawy o złagodzeniu wymogów prawa pracy wobec małych przedsiębiorstw
Rząd proponuje złagodzenie wymogów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, nad którym obecnie pracuje Sejm, zawiera zmiany polegające na podniesieniu progów dotyczących:
– obowiązku tworzenia ZFŚS,
– obowiązku ustalania regulaminu wynagradzania oraz regulaminu pracy z 20 do 50 pracowników.
Pracodawcy zatrudniający poniżej 50 pracowników
Pracodawcy zatrudniający poniżej 50 pracowników, będą mogli swobodnie zadecydować czy ustalać regulamin wynagradzania i regulamin pracy. W przypadku firm zatrudniających nie mniej niż 20 i mniej niż 50 pracowników, u których działa zakładowa organizacja związkowa, będą ustalać regulamin wynagradzania i regulamin pracy, jeżeli z wnioskiem wystąpi zakładowa organizacja związkowa.
Podobne rozwiązanie ma dotyczyć obowiązku tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Obowiązek tworzenia ZFŚS będzie miał pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników według stanu na dzień 1 stycznia danego roku w przeliczeniu na pełne etaty. Natomiast pracodawca zatrudniający poniżej 50 pracowników będzie mógł swobodnie zdecydować czy utworzyć ZFŚS. W przypadku przedsiębiorców zatrudniających nie mniej niż 20 i mniej niż 50 pracowników, u którego działa zakładowa organizacja związkowa, będzie ona mogła wystąpić z wnioskiem o utworzenie ZFŚS.
Projekt zawiera również inne istotne propozycje:
1. Zmiany w zasadach wydawania świadectwa pracy
Zmiany mają dotyczyć wydawania świadectwa pracy wynikającego z zakończonych umów w przypadku zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy u tego samego pracodawcy.
Obecnie obowiązuje wymóg wydawania świadectwa pracy po 24 miesiącach zakładowego stażu pracy mimo trwania zatrudniania u tego samego pracodawcy na podstawie kolejnej umowy zawartej na okres próbny lub umowy o pracę zawartej na czas określony.
Propozycja zmierza do przyjęcia zasady, zgodnie z którą pracodawca będzie, jak dotychczas, zobowiązany do niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Jednak wyjątek od tej zasady stanowiłyby sytuacje, w których dochodzi do nawiązania kolejnej umowy o pracę z tym samym pracownikiem w ciągu 7 dni od dnia ustania poprzedniego zatrudnienia.
W takim przypadku pracodawca byłby obowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy dotyczące poprzedniego zakończonego okresu zatrudnienia – tylko na wniosek tego pracownika.
Natomiast w przypadku, gdy pracodawca nie będzie miał zamiaru zatrudnienia tego samego pracownika w ciągu 7 dni od ustania poprzedniego zatrudnienia, będzie on miał obowiązek wydania świadectwa pracy obejmującego wszystkie poprzednie okresy zatrudnienia tego pracownika, za które nie wydano mu świadectwa pracy lub świadectw pracy. Projekt przewiduje przepisy przejściowe w tym zakresie.
2. Wprowadzenie wymogu formy pisemnej pod rygorem nieważności dla umowy o współodpowiedzialności materialnej pracowników za mienie powierzone
Dotychczasowy przepis art. 125 § 1 k. p. reguluje formę umowy o współodpowiedzialności materialnej między pracodawcą i pracownikami, przyjmując, że powinna ona być zawarta w postaci pisemnej. W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że mimo braku ustawowego zastrzeżenia wymogu zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności, umowa o wspólnej odpowiedzialności jest nieważna, jeśli nie została zawarta na piśmie.
Proponowana zmiana ma na celu wskazanie w sposób wyraźny, że forma pisemna została zastrzeżona pod rygorem nieważności
3. Pracownik będzie miał 21 dni na wniesienie odwołania do sądu pracy
Istotną zmianą, jaką proponuje projekt, jest wydłużenie do 21 dni terminów na:
1)wniesienie przez pracownika odwołania do sądu od wypowiedzenia umowy o pracę,
2)wniesienie przez pracownika odwołania do sądu od rozwiązania umowy bez wypowiedzenia,
3)żądania nawiązania umowy o pracę.
Zmiana dotyczy więc art. 264 k. p. i polega na wydłużeniu i ujednoliceniu terminów odwołań do sądu pracy.
Obecnie obowiązują dwa terminy na wniesienie odwołania do sądu:
1) 7-dniowy termin dla odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę i
2) 14-dniowy termin na:
– odwołanie od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia,
– żądanie nawiązania umowy o pracę.
Przyczyną takiej zmiany są pomyłki (spowodowane funkcjonowaniem dwóch terminów) których skutki są dotkliwe dla pracowników. Ponadto obowiązujące terminy są zbyt krótkie na prawidłowe sformułowanie pozwu.
Zgodnie z projektem, do terminów, o których mowa w art. 264 k. p., które rozpoczną bieg i nie upłyną przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy będą już miały zastosowanie przepisy w nowym brzmieniu, a więc dłuższe terminy.
Zgodnie z projektem, wszystkie powyższe zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.