Od 1 stycznia 2017 r. zacznie obowiązywać nakaz ewidencjonowania czasu pracy zleceniobiorców, czyli osób zatrudnionych na umowę cywilnoprawną tzw. umowa na zlecenie. Rejestrowanie czasu pracy będzie miało na celu, podobnie jak w przypadku prowadzenia ewidencji czasu pracy dla pracowników, prawidłowe ustalenie wysokości należnego zleceniobiorcy wynagrodzenia za wykonaną pracę.
W zawiązku ze zmianą od 1 stycznia 2017 r. ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wszystkich zleceniobiorców obowiązywać będzie minimalna godzinowa stawka wynagrodzenia za wykonanie zlecenia.
Termin „minimalna stawka godzinowa”, to kwota przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi, jako minimalna wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług,. W 2017 r., po waloryzacji, wynosić ma ona 13 złotych za godzinę pracy. Wskazane wynagrodzenie przysługiwać będzie zleceniobiorcy z tytułu wykonanej pracy. W celu prawidłowego ustalenia jego wysokości konieczne jest, aby w odpowiedni sposób został zarejestrowany czas jaki poświęci na wykonanie zlecenia.
Kto odpowiedzialny za rejestrowanie czasu pracy zleceniobiorcy?
Sposób rejestrowania (ewidencjonowania) czasu pracy zleceniobiorcy powinien wynikać z zawartej z nim umowy. Zleceniobiorca i zleceniodawca mogą ustalić metodę rejestrowania czasu faktycznie wykonywanej przez zleceniobiorcę pracy w sposób dowolny. Zobowiązanym do ewidencjonowania czasu pracy może być zatem przede wszystkim zleceniodawca. Najczęściej zleceniodawca jest również pracodawcą, a zatem posiada wszystkie niezbędne instrumenty do prawidłowego ewidencjonowania czasu pracy pracowników i osób świadczących pracę na jego rzecz.
Czasem pracy zleceniobiorców jest tylko czas faktycznego wykonywania zlecenia, dlatego ich ewidencja czasu pracy może być utrudniona.
Zleceniodawca może jednak wyznaczyć zleceniobiorcy czas, w którym będzie on zobowiązany do wykonywania zlecenia. W takim przypadku rozliczanie czasu pracy zleceniobiorcy przypominać będzie rozliczanie czasu pracy pracowników. Zleceniodawca założy bowiem, że zleceniobiorca wykonuje prace w określonym w umowie przedziale czasu.
Jak rejestrować czas pracy w przypadku powierzenia wykonania zlecenia osobie trzeciej?
Zgodnie z art. 738 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, możliwe jest powierzenie przez przyjmującego zlecenie wykonania zlecenia osobie trzeciej. Nie powoduje to jednak obowiązku odrębnego potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez tę osobę trzecią. Na podstawie uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw, należy przyjąć, że w sytuacji, gdy zleceniobiorca nie wykonuje zleconych mu czynności w danym okresie i powierza ich wykonanie osobie trzeciej, wówczas osoba ta “wstępuje” na miejsce zleceniobiorcy. W takim przypadku powinno nastąpić zarejestrowanie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez zastępcę – w sposób ustalony w umowie przez strony, nie zaś tworzenie dla każdego z nich odrębnych dokumentów w tym zakresie.
Wyjątki od obowiązku rejestrowania czasu pracy zleceniobiorców
W przypadku skierowania osób do wykonania zlecenia lub świadczenia usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, nie stosuje się przepisów nakazujących rejestrowanie czasu pracy. W takim przypadku pracodawca użytkownik, prowadzi ewidencję liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.
Ponadto przepisów nakazujących rejestrację czasu pracy nie stosuje się do:
- umów zlecenia i o świadczenia usług jeżeli o miejscu i czasie wykonania zlecenia lub świadczenia usług decyduje przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi i przysługuje mu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne,
- umów dotyczących usług opiekuńczych i bytowych realizowanych poprzez prowadzenie rodzinnego domu pomocy,
- umów:
- o pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej,
- o utworzeniu rodziny zastępczej zawodowej lub rodzinnego domu dziecka,
- w przedmiocie prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
- w przedmiocie pełnienia funkcji rodziny pomocowej,
- w przedmiocie pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
- w przedmiocie pełnienia funkcji wychowawcy wyznaczonego do pomocy w kierowaniu placówką opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego, w przypadku gdy w tej placówce nie ma zatrudnionego dyrektora,
jeżeli ze względu na charakter sprawowanej opieki w/w usługi są świadczone nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 1 doba;
- umów dotyczących usług polegających na sprawowaniu opieki nad grupą osób lub osobami podczas wypoczynków lub wycieczek – jeżeli ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 1 doba;
- umów dotyczących usług opieki domowej nad osobą niepełnosprawną, przewlekle chorą lub w podeszłym wieku, gdy w związku z ich wykonywaniem osoba świadcząca usługi zamieszkuje wspólnie z podopiecznym w jego mieszkaniu lub domu, a ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi są świadczone jednej osobie lub wspólnie zamieszkującej rodzinie nieprzerwanie przez okres dłuższy niż jedna doba, z wyjątkiem przypadku świadczenia usług we wszelkich placówkach świadczących całodobowe usługi dla osób niepełnosprawnych, przewlekle chorych lub w podeszłym wieku.