Odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę
Kodeks Pracy określa terminy, w jakich pracownik musi zmieścić się przy składaniu odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę.
Do 31.12.2016r termin odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę wynosił 7 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę. Żądanie przywrócenia do pracy lub odszkodowania wnosiło się do sądu pracy w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia lub od dnia wygaśnięcia umowy o pracę. Żądanie nawiązania umowy o pracę wnosiło się do sądu pracy w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o odmowie przyjęcia do pracy.
Obecne zmiany wydłużyły i ujednoliciły terminów odwołań do sądu pracy. Obecnie termin w każdym z trzech przypadków, tj. odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę, żądanie przywrócenia do pracy lub odszkodowania oraz żądanie nawiązania umowy o pracę wynosi 21 dni.
Nowe terminy dotyczą również spraw rozpoczętych przed 1 stycznia 2017r., których terminy nie upłynęły przed tym dniem.
Regulamin pracy i regulamin wynagradzania
Do 31.12.2016r. regulamin pracy i wynagradzania był wprowadzany jeśli pracodawca zatrudniał powyżej 20 pracowników.
Z dniem 01.01.2017r. weszła zmiana, polegająca na podniesieniu liczby pracowników zobowiązującej pracodawcę do ustalania regulaminów z 20 do 50. Pracodawcy zatrudniający poniżej 50 pracowników mogą ustalać regulamin pracy i regulamin wynagradzania.
Pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników, u których działa zakładowa organizacja związkowa, ustalają regulamin prac i regulamin wynagradzania, jeśli organizacja ta wystąpi z wnioskiem o jego wprowadzenie.
Wspólna odpowiedzialność za mienie powierzone
Do 31.12.2016r. podstawą łącznego powierzenia mienia była umowa o współodpowiedzialności materialnej, zawarta na piśmie przez pracowników z pracodawcą.
Obecnie od 01.01.2017r. podstawą jest umowa zawarta przez pracowników na piśmie pod rygorem nieważności.
Wprowadzona zmiana ma na celu dokładne wskazanie, iż niezachowanie pisemnej formy umowy powoduje samoczynnie jej nieważność.
Świadectwo pracy
Do 31.12.2016r. §1 art. 97 KP informował, iż pracodawca zobowiązany był niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
Po zmianach od 01.01.2017r. pracodawca nie ma takiego obowiązku w sytuacji, gdy dochodzi do nawiązania kolejnej umowy o pracę z tym samym pracownikiem w ciągu 7 dni od dnia ustania poprzedniego zatrudnienia. Pracodawca jest bowiem zobowiązany do wydania pracownikowi świadectwa pracy dotyczącego poprzedniego okresu zatrudnienia albo wszystkich okresów zatrudnienia, za które dotychczas nie wydał świadectwa pracy – wyłącznie na wniosek pracownika, który może zostać złożony w formie papierowej bądź elektronicznej. Świadectwo pracy powinno zostać wydane w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
W sytuacji, gdy 01.01.2017r. pracownik nie jest już zatrudniony u danego pracodawcy oraz nie upłynął okres 24 miesięcy liczony od dnia zawarcia pierwszej umowy terminowej, pracodawca jest zobowiązany do wydania świadectwa pracy za poprzednie zakończone okresy zatrudnienia w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 30.06.2017r.
W sytuacji, gdy 01.01.2017r. pracownik jest nadal zatrudniony u pracodawcy na podstawie terminowej umowy o pracę, to świadectwo pracy za okres zatrudnienia na podstawie tej umowy należy wydać na nowych zasadach. Za zakończone okresy zatrudnienia należy wydać świadectwo pracy do 30.06.2017r.
Przed upływem 6 miesięcy (do 30.06.2017r.) od dnia wejścia w życie ustawy, pracownik może żądać wydania świadectwa pracy. Wniosek należy złożyć wyłącznie w formie pisemnej. Pracodawca musi wówczas wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie.