Roczna analiza stanu bhp w firmie

safety-418197_1280W wielu zakładach pracy analiza jest przeprowadzana raz do roku, zazwyczaj na początku roku kalendarzowego i dotyczy roku poprzedniego, a dokument powstający w jej wyniku przyjęto nazywać roczną analizą stanu BHP. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy nakłada na służbę BHP obowiązek sporządzania, przynajmniej raz w roku, okresowej analizy stanu BHP w firmie.

Osobą odpowiedzialną za sporządzenie analizy jest pracownik służby BHP, albo inna osoba wykonująca zadania tej służby.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy nie precyzuje zakresu informacji, jakie powinny znaleźć się w dokumencie, stwierdza tylko, że okresowa analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy powinna zawierać:
–  propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników,
– poprawę warunków pracy.

Wiadomo jednak, że w poprawnie sporządzonej analizie powinno znaleźć się znacznie więcej informacji dotyczących zarówno zakładu pracy, jak i zatrudnionych w nim pracowników. Należy pamiętać, że analiza roczna powinna być dostosowana do specyfiki zakładu pracy, uwzględniać występujące w nim zagrożenia i regulacje wewnętrzne.

Przygotowując się do analizy rocznej przygotujmy:
– pomiary środowiska pracy z ubiegłego roku,
– zestawienie dotyczące szkoleń okresowych bhp przeszkolonych pracowników,
– dokumentację związaną z wypadkami w zakładzie (czy wszystko jest zakończone i kompletne),
– opracowana ocena ryzyka zawodowego,
– okresowe raporty bhp warunków pracy.

Analiza powyższych dokumentów pozwoli nam wskazać ścieżkę działań BHP w roku 2017r.