Szykuje się kolejna zmiana ze strony Polskiego Rządu w Kodeksie Pracy, mająca na celu uproszczenie formalności związanych z wydawaniem świadectw pracy.
Zgodnie z obowiązującym art. 97 § 1 K.P. pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy w dniu upływu 2-letniego zatrudnienia w przypadku umowy terminowej. Można je wydać później, gdy ostatnia umowa na czas określony kończy się po równo dwóch latach od zawarcia pierwszej. Zbiorcze świadectwo wydaje się po zakończeniu umowy terminowej, nawet jeśli nastąpi to przed upływem 24 miesięcy zatrudnienia.
Pracodawca musi pamiętać, iż pracownik może zażądać wydania świadectwa pracy po upływie każdej umowy na czas określony. Pracodawca ma obowiązek wydać takie świadectwo w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia żądania. Natomiast po rozwiązaniu umowy lub wygaśnięciu stosunku pracy na czas nieokreślony pracodawca wydaje świadectwo pracy w dniu ustania zatrudnienia, lub w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy, gdy nie jest to możliwe od razu.
Zgodnie z projektem ustawy przedsiębiorstwa nie będą już musiały wydawać świadectw po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia. Jeśli zostanie podpisana z pracownikiem kolejna umowa na czas określony w ciągu 7 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, firma wyda potwierdzenie zatrudnienia za okresy pracy na podstawie umowy zakończonej na wniosek pracownika.
Pracownik będzie mógł żądać świadectwa pracy za zakończone okresy pracy w każdym czasie. Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017r.